Keresés

Menü

Facebook hirdetés vagy Google AdWords? Melyiket válasszam?

Marketing Professzorok
Már csatlakoztam Köszi, most nem

Facebook hirdetés vagy Google AdWords? Melyiket válasszam?

2014.11.10.

Facebook hirdetés vagy Google AdWords? Melyiket válasszam?
 
Az AdWords-nek komoly konkurenciát állított a Facebook hirdetési rendszere. Az ingyenes Facebook marketing után sem túl drága MÉG, a Facebookon hatékonyan hirdetni. De vajon jobban megéri, mint az AdWords? Elmondjuk! 
 

A legtöbb kisvállalat számára az a feladat, hogy bekerülj az interneten az emberek látókörébe, nagyon nehéz. Olyan, mintha egy kicsi tutajon lavíroznál a kikötő vizén sok hatalmas és masszív hajó társaságában. Ott vagy a kikötőben, de alig vagy észrevehető…
 
Ez a bizonytalanság a legtöbb kisvállalat tulajdonosát arra ösztönzi, hogy rengeteg pénzt kiadjon olyan hirdetésekre, amelyek a rákattintások alapján fizetnek, tehát az úgynevezett pay-per-click hirdetésekre (PPC), amely szolgáltatásokat pl. a Google, a Yahoo és a Bing is kínál, és célja, hogy weboldaladon forgalmat generáljon.
A legnagyobb játékos ezen a színtéren minden kétséget kizáróan a Google, aki több, mint 50 milliárd dollár bevételre tett szert 2013-ban, amely kb. a 85%-a a bevételének. Azonban nemrégiben is, egy új rivális jelent meg a hirdetési piacon: a Facebook a több, mint 1 milliárd felhasználójával világszerte lassan felveszi a versenyt a Google-lel. Ez a közösségi oldal a 2013-as évet kiemelkedő teljesítménnyel végezte, a megközelítőleg 2.34 milliárd dolláros bevételével, amely a hirdetésekből származott, és amelyet az online hirdetések piacán ért el.
 
 

Melyik szolgáltatás a neked való?

A legnagyobb kihívás a PPC hirdetések körében az az, hogy felmérd, mi az, ami igazán megéri a befektetést. A Facebook most már egyértelműen jelen van, mint a Google riválisa a digitális hirdetések körében, úgy hogy eljött az idő minden vállalat számára, hogy újra áttekintse a rendelkezésükre álló opciókat és elhatározza, melyik hirdetési szolgáltatás a legjobb számukra.
Evezzünk egy kicsit mélyebbre, és hasonlítsuk össze a két óriás platformját, hogy képesek legyünk eldönteni, melyik a jobb választás a kisvállalatod számára.
Először is, tekintsük át, hogy melyek is a lényeges különbségek a Facebook Ads és a Google AdWords között.
 

A keresők között a Google, a bajnok

A Google a legnagyobb, és a legnépszerűbb keresőmotor az interneten, és ha te az internet adta lehetőségeket szeretnéd kihasználni a profit szerzésére – és ez alatt azt értem, hogy az internetet forrásként használod fel ahhoz, hogy vezető szerepet érj el a vállalatod számára – akkor használnod kell a Google-t.
Angol nyelvterületeken még vannak konkurensei a Google-nek, mint keresőmotor, Magyarországon azonban a piac 97%-ét uralja.  A „Just Google It” kifejezés az angol nyelvterületeken már beépült a köznyelvbe, és nálunk is sűrűn megjelenik a keresőmotor neve a mindennapok során – talán ez mutatja a leginkább, hogy milyen hatalmas és erős bajnokról is van szó.
 
Egy kis kitérő: csak azért, mert a Google ennyire felülmúlta a Bing-et és a Yahoo-t, még nem jelenti azt, hogy ha a fizetett hirdetésekről beszélünk, akkor angol nyelvterületen ignorálnod kéne őket. A másik kettő még mindig képes jelentős forgalmat generálni számodra, és mégis kevesebbe kerülnek a kattintásonkénti árak az ő esetükben. De ismétlem, ez Magyarországon nem sokra vezet…
 
A Google AdWords, a vállalat vezérszolgáltatása sokkal egyszerűbbé teszi számodra a marketing szolgáltatások menedzselését azzal, hogy a weboldalad elérésének számát nagyban növeli a megfelelő kulcsszavak használatával.
 

Hogyan működik a Google AdWords?

Amikor egy Google felhasználó keresőszavakat, vagy kifejezéseket gépel be a Google kereső dobozába, a releváns keresési találatok jelennek meg a weboldalon, amelyekre a felhasználó rákattinthat, hogy megtekintse azokat az eredeti weboldalon. Egy tipikus fizetett hirdetés, melyet a Google AdWords-ön keresztül vezettek be, a keresőben az első oldalon jelenik meg, és azon belül is kiemelkedő helyet foglal el az első pár találat között, ami azt eredményezi, hogy nagyon jó eséllyel kattintanak rá. Ez az, amiért az AdWords olyan hatékony választás a kattintásonként fizetett hirdetések körében. Az alábbi ábrán egy találati listát mutatunk be, melyben a marketing tanácsadó kifejezésre kerestünk rá. Piros vonallal jelöltük azt a részt, mely elválasztja az AdWords hirdetéseket az organikus találatoktól. A piros vonal felett található weboldalak tehát fizetnek azért, hogy a találati lista élén legyenek, az alatta lévők viszont azért vannak ott, mert a Google ezeket az oldalakat tartja a leginkább „jónak” a keresett kifejezése. A piros vonal csak kiemelés, ha egy igazi találati listát nézel meg, ott sokkal vékonyabb vonalat láthatsz.
 
Göögle AdWords hirdetés megejelenése
 
Az AdWords lehetőséget biztosít számodra, hogy megcélozz demográfiai helyeket, napokat és időpontokat is. A fenti példán kívül három különböző terület áll rendelkezésre aszerint, hogy hol szeretnéd, ha a hirdetésed megjelenne: az általános keresőben, a Display hálózaton, és a Remarketing felületén.
 

Google AdWords hirdetés feladása, kezelése

Az olyan betűszók láttán, mint a PPC, a CTR és a CPA azon kaphatod magad, hogy rengeteg új információt ömlesztenek rád.  Egy kampány létrehozása, mikor a kulcsszavakat kezded el meghatározni az üzleted számára gyakran sok időt emészt fel, és rengeteg új dolgot kell megtanulnod. Ezért van az, hogy sok vállalat inkább alkalmaz a PPC menedzselésére egy külön szakértőt, mert ők maguk aligha, vagy csak nehézségek árán tudnák megvalósítani.
A második nagy kihívás a Google AdWords rendszerében az a szolgáltatás ára. Míg általánosságban véve viszonylag kis beruházással létre tudod hozni és fenn tudod tartani a kampányaidat, a vállalatok közti óriási versenyek a kulcsszavak értékét a népszerű szegmensekben nagyon megemeli.  Ha az AdWords kampányod nincs látványosan menedzselve, egy kisebb vagyont kell költened minden kézzel fogható eredményre. 
 

Facebook – a kihívó 

A Facebook, mint marketing felület nagyon ígéretesnek bizonyul. Először is azért, mert a világ minden táján népszerűségnek örvend. A Facebook az első számú közösségi média platform, amelyet megközelítőleg háromszor annyian látogatnak havonta, mint legközelebbi riválisát, a Twittert – és látogatottsága a Google-lel is felveszi a versenyt.
 
Az oldalhoz való hozzáférés jól megoldott és egyszerű mind számítógépen, mind pedig mobil platformon is. A Facebook alkalmazás most már nagyjából minden harmadik telefonra letöltöttek – amely azt jelenti, hogy a felhasználók a te vállalatodhoz is bárhol hozzáférhetnek, hiszen mindig ott  van a zsebükben az okostelefon.
Minden vállalat számára nyitott a lehetőség, hogy internetes jelenlétüket költségek nélkül létrehozzák a Facebook-on. Az ilyen Facebook oldalak nem csak hogy nagyszerű lehetőséget biztosítanak  vállalatok számára, hogy a célközönséggel kommunikálhassak, de arra is lehetőséget adnak, hogy az érdeklődő olvasókból fizető vásárlókat szerezzenek.
 
Amikor egy ügyfeled Like-olja az oldalad, vagy hozzászól valamelyik bejegyzésedhez, az ő ismerősei közül jó páran értesülnek erről a tevékenységről, és így megismerhetik a vállalkozásod.
 
A Facebook hirdetések működtetésének sikere az egyszerűségében rejlik. Ahhoz, hogy a Facebook-on elkészíts egy hirdetést, viszonylag kevés szaktudás szükséges. Ez a rendszer az egész folyamatot pár egyszerű lépésre bontja le, amely a Facebook oldalad megtervezésével is kivitelezésével kezdődik, majd a közönség kialakításával folytatódik. Egy hirdetési kampány itt épp annyira egyszerű, mint egy releváns poszt létrehozása, amely felhívást tartalmaz az aktivitásra, hogy látogassák a weboldalad.
 
A Facebook legnagyobb erőssége a kisvállalatok reklámozásában, és a Google-lel való összehasonlításában az, hogy teljes kontroll alatt tarthatod, hogy kihez jusson el az üzeneted. Ilyen módon a Facebook-on a hirdető a célközönségét megtalálhatja kor, nem, lokáció, érdeklődési körök és más hasonló tényező alapján, amely beállításokat a keresőmotoroknál nem lehet beállítani.
 
A visszajelzések alapján a Facebook hirdetések kizárólag a Facebook falán jelennek meg, és a felhasználók nem görgetik szisztematikusan végig a üzenőfalat, hogy a hirdetésed megkeressék. A Google-lel ellentétben a potenciális ügyfelek nem használják a Facebook-ot, mint keresőmotort így a kattintások száma alacsonyabb mint a Google AdWords esetében.
 
 

Sokat költesz AdWords-re? Segítünk, hogy marketinged költséghatékonyabb legyen! Kattints ide, kérj konzultációs időpontot most!

 

 

A valódi teszt – Egy hirdetési partner kiválasztása

Ha arra kerül a sor, hogy a Facebook és a Google közt kell választani, mindkét platform hatékony áramlást ajánl a piacon a vásárlóid felé.
 
Azért, hogy felkészülten dönthess ebben a kérdésben, meg kell értened, hogy ki a te célközönséged, és ők hol lelhetők fel leginkább az interneten. A legújabb generációt próbálod meg elérni, akik a technológiák mindig napra készen követik, vagy egy olyan közönséget céloztál meg, akik még mindig  két ujjal gépelnek (vagyunk egy páran :D) ? Ha ezekre a kérdésekre megtalálod a választ, sokkal többet tudhatsz meg arról is, hogy milyen platformon érdemes a hirdetéseid menedzselni. 
 
Ha megtudod, hogy melyik az a felület, ahol a te hallgatóságod a legtöbb idejét tölti, ott mindig maradj látható, és elérhető! Ha közönséged nem használja olyan sűrűn a Facebook-ot, úgy neked sem érdemes abba több pénzt fektetned. Nem muszáj jelen lenned azon a platformon amit nem néz a közönséged, csak azért mert van rá lehetőséged.
 
Ha nem vagy biztos benne, hogy melyik ez a felület, készíts egy kérdőívet vagy tesztet, és kérdezd meg őket – és ajánlj fel valami értékeset, hogy az emberek meg is válaszolják a kérdéseidet. Sokkal jobb, ha most ráköltesz egy keveset erre, mint hogy később ébredj rá, hogy tízezreket  fektettél egy olyan hirdetési felületbe, ami nem a te vállalatodnak való. 
 
Próbáld ki mind a kettőt egy rövid ideig, megtámogatva mindkettőt pontosan ugyanazzal az összeggel – így az eredményből láthatod majd, hogy melyik platform mutat látványosabb eredményeket. 
 
Vésd az eszedbe: a Google, a Facebook, a Yahoo, a Bing stb. mind jelen vannak ezen a piacon, belőled akarnak élni, az online hirdetések világa nagy biznisz.  Mielőtt nagyobb összeget invesztálsz a dologba és esetleg az rossz helyre kerül, keress egy jó marketingest, és kérd a tanácsát, hogy a pénzed biztosan jó helyre kerüljön. 
 

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

címkék: Facebook, Online marketing
9 online marketing trend, amelyek tarolnak 2017-ben

9 online marketing trend, amelyek tarolnak 2017-ben

2017-07-19

Az online marketing világa évről-évre változik. A tartalommarketing és a keresőoptimalizálás továbbra is vezető pozíciót képvisel a stratégiák között – a jó minőségű, releváns és friss tartalom...

7 tipp a sikeres szállodamarketing kampányokhoz

7 tipp a sikeres szállodamarketing kampányokhoz

2017-07-18

Ma már nem kérdés, hogy a hotel marketingben az online marketing 99%-os szerepet játszik. Szeretünk szálodákkal foglalkozni, hiszen gyors sikereket érünk el, és az online mérési eszközök segítségével...

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!