Keresés

Menü

Egészségügyi online marketing alapok: mit használnak a betegek döntésük megalapozására, hogyan játszik szerepet a keresőoptimalizálás és a közösségi média marketing döntésük meghozatalában?

Marketing Professzorok
Már csatlakoztam Köszi, most nem

Egy amerikai tanulmány margójára: a közösségi média és a Google keresések játszanak a legnagyobb szerepet az egészségügyi kérdésekben a betegek véleményének formálásában.

2013.01.15.

Egészségügyi online marketing alapok: mit használnak a betegek döntésük megalapozására, hogyan játszik szerepet a keresőoptimalizálás és a közösségi média marketing döntésük meghozatalában?

 

Elég régóta dolgozom az egészségügyi online marketing terén -  még akkor kezdtem, amikor senki nem hitt abban, hogy gyógyszereket el lehet adni az internet segítségével. Akár vényköteles (hivatalosan nem hirdethető) gyógyszereket is. A GSK, az ABBOTT, az EGIS marketing stratégiáinak kialakításnál nagyon sokszor harcoltam a brand managerekkel, hogy értsék meg, mennyire fontos a keresőkben az adott problémára, annak minden verziójára jó helyen jönni. Sajnos még most is vannak gyógyszergyárak, akik nem hisznek az online marketingben, mint szuper költséghatékony marketing eszközben. És ezzel nagyot hibáznak. Mondhatom ezt a fent említett gyógyszergyáraknál szerzett tapasztalataim, illetve az alábbi amerikai kutatás konklúziójaként is. 

 

Kit érünk el az egészségügyben az online marketing segítségével? 

Magam is végigszenvedtem egy Achilles ín szakadást, az egyik orvos ezt mondta a másik azt. 4 orvos, négy út. Hogyan dönthetné hát el a beteg melyikre hallgasson? 67 éves apám, akinek sajnos egyre több problémája van, folyamatosan az Interneten lóg, és művelődik egészségügyi témában. Egyre több minőségi tartalmat is találhat, egy Google keresés manapság felér egy orvosi látogatással. Ha az orvos felkeresése előtt, hiteles egészségügyi oldalakat böngészel, amelyeknek különféle cikkei, online tanácsadás rovatai telve vannak válaszokkal a saját konkrét kérdéseidre, nem vagy egyedül. 
 

Az egészségügyi online marketing hatása a betegre

Igazán kecsegtető, hogy pillanatok alatt választ kaphatunk egészségügyi kérdéseinkre, hiszen az információk csak pár kattintásnyira vannak tőlünk az Internet világában, és ehhez el sem kell mozdulnunk a munkából, vagy otthonról. Még ha sokszor rendszertelen is ez az információtömeg, sok hasznos portál és szaklap van, valódi orvos válaszol rovatokkal. Ha egészségügyi marketinges vagy, nyilván nem kell mondanom, hogy ezeket az orvosokat, online tanácsadásokat is valaki finanszírozza. Mégis, objektívnek tűnnek. Ki jut el hát a beteghez? Kinek a termékét veszik meg? Akit a Google az adott problémára, tünetre, megoldásra előbb hoz a találati listában. Esetleg több helyen is találkozik ugyanazzal a véleménnyel. Ha mondjuk egy diabetológus az inzulinos kezelést ajánlja a cukorbetegnek, de hallott már betegtársaitól arról, hogy egy ideig tablettával is kezelheti magát, nagy valószínűséggel utána néz az Interneten, melyiknek mi az előnye, hátránya. Ha az inzulinos kezelés mellett érvelő weboldalakat talál az első 5 helyen, akkor már nem is megy tovább, nyert az, aki jobban keresőoptimalizált az adott problémára, megfelelően függetlennek látszó weboldalakat helyezett a kommunikációja mögé. 
 
 

A közösségi média marketing és az egészségügy

Egy tanulmány szerint, melyet a Demi & Cooper Advertising and DC Interactive Group készített,  az USA-ban a 18-24 év közötti felnőttek 90%-a bízik a közösségi médián keresztül kapott információkban. És minden második felnőtt okostelefonját használja hogy utánakeressen egy-egy egészségügyi információnak, akár még az egészségügyi intézményből is a kezelés, a döntés előtt.  
 
A közösségi média a szakszerű weboldalakkal szemben a releváns orvosi információk mellett a vélemények gyors terjedésének is kedvez. A páciensek sokszor osztanak meg ellátásukról is információkat, a megkérdezettek 44%-a azt mondta, hogy mind pozitív, mind negatív élményeiket megosztják az Interneten, akár egy kórházról, akár egy egészségügyi intézményről, akár egy doktorról vagy ápolóról legyen is szó. 
 
A kórházak több mint negyede jelen van a közösségi médiában is. És az orvosok 60%-a szerint az egészségügyi szolgáltatás minőségét javítani képes a közösségi média. 
Nincsen kétség, sok orvos illetve kórház profitálhat a közösségi médiából, legalábbis amikor jókat híresztelnek róluk a fórumokon. Ehhez persze foglalkozni kell a közösségi média marketinggel. 
De mivel az egészségügyi szabályozások szigorúak, fontos, hogy ezeket az orvosok, a marketingesek ismerjék és betartsák, amikor a közösségi médiát használják maguk népszerűsítésére. 
A közösségi média legnagyobb előnye az információk megosztása, de ez a legnagyobb hátránya is egyben, az egészségügynek még mindenképpen van mit tanulnia ezen a téren. 
A közösségi médiában robbanásszerűen terjedhet a jó és a rosszhír is, ezért szakértő kezeket igényel a használata, kezelése. 
 

Ha beteg vagy és nem marketinges, kinek higgy? 

Egészségügyi marketingben jártas tanácsadóként az esetek nagy többségében számomra rögtön feltűnik, melyik tanács, orvos az, melyet szponzoráltak, általában azt is látom, ki. Laikusként ezt nehezebb megállapítani, hiszen független orvos, és szervezet nem nagyon létezik. Betegként rengeteg információt szereztem be, szerez be Édesapám is, és ebből maga próbálja meg az ember kiszűrni, mi a marketing és mi a tiszta információ. Az ember maga kényszerül dönteni ebben a világban, amelyben az uralja a politikát, az üzletet, akinek jobb marketingesei vannak. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a legtöbb betegség sokkal részletesebb dialógust követel meg annál, mint hogy csak a fórumokon néz utána a páciens az állapotának. Inkább csak az a biztos, hogy ezek a források jó felkészülésül szolgálhatnak egy orvosi vizitre, ahol az orvost a marketingesek által ráaggatott védőhálóból is kibonthatjuk jól felkészülve, irányzott kérdésekkel…
 

Szerző: Máté Balázs, online marketing tanácsadó

címkék: Facebook, SEO, keresőoptimalizálás
Így javíthatod SEO-val a konverziós arányodat - CRO

Így javíthatod SEO-val a konverziós arányodat

2017-07-26

A keresőoptimalizálás a SEO, önmagában is az online marketing adu ásza, azonban ha ezt még CRO munkával is párosítjuk, nem lesz nála ütősebb fegyverünk marketing arzenálunkban!

Öt módszer, amelyekkel javíthatod Google Cégem fiókod rangsorolását

Öt módszer, amelyekkel javíthatod Google Cégem fiókod rangsorolását

2017-07-17

Hogyan tudsz előre jutni a Google Cégem oldaladdal a Google találati listáján, hogyan függ össze a SEO, a keresőoptimalizálás és a Cégem oldalad.

Hírlevél feliratkozás

Tudományos marketing tippek, gyakorlati tapasztalatokon próbálva. Iratkozz fel most!