A/B tesztelés kezdőknek: bevezetés az alapokba

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

A/B tesztelés kezdőknek: bevezetés az alapokba

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Szeretnéd tudni, melyik hirdetés variációd a jobb? Nem tudod eldönteni, melyik beállítás jobb az AdWords-ben? Segít az A/B tesztelés! Mutatjuk, hogyan csináld! 

A/B tesztelés kezdőknek: bevezetés az alapokba

Az A/B tesztelés, vagy más néven „split” tesztelés egy kiváló módszer a leghatékonyabb marketing és reklám stratégiák kiszűrésére. A weboldalak, értékesítési e-mailek és keresőreklámok tesztelése mellett számos más elem hatékonyságának felmérésére is használható. Az A/B tesztelésbe fektetett idő minden esetben megtérül, de csak ha megfelelően végezzük azt.

 

A jól kitervelt és lebonyolított A/B tesztelés rendkívüli mértékben hozzájárulhat a marketing-eljárások hatékonyságához. Egy reklám vagy hirdetés leghatékonyabb elemeinek kiszűrésével, majd azok egyesítésével sokkal sikeresebb kampányokra számíthatsz.

 

Lássuk most, hogy mik is az A/B tesztelés alapjai!

Hogyan tervezz meg egy A/B tesztet?

Az A/B tesztelés előkészítésének első lépéseként ki kell jelölnöd, hogy mit szeretnél letesztelni. Egy on-site vagy off-site tesztről van szó? On-site tesztek esetén fontos összegyűjteni az értékesítésben résztvevő elemeket weboldaladon, és eldönteni, hogy melyikeket tervezed letesztelni.

 

Az off-site tesztekbe például a weboldaladon kívül elhelyezett reklámok vagy az értékesítési e-mailek tartoznak bele. Egy hirdetés különböző verzióit letesztelve kiderítheted, hogy melyik vonz be több konvertáló érdeklődőt, és a későbbi hirdetéseidet is ez alapján hozhatod létre. Miután tudod, hogy melyik hirdetésed hozza a legtöbb konverziót, már sokkal egyszerűbb eldönteni, hogy hová érdemes összpontosítani a hirdetésekre szánt költségvetést. Ugyan ez az elv vonatkozik az e-mailekre is.

 

Ha sikerült kiválasztanod amit tesztelni szeretnél, akkor készíts listát a tesztelésre szánt elemek különböző verzióiból. Ha például egy CTA-ról van szó (cselekményre való felhívás), akkor valószínűleg többek között az alábbiakat tesztelnéd:

  • A CTA elhelyezése az oldalon
  • A CTA-ban használt szöveg
  • A gomb színe, illetve a gomb közvetlen környezete

 

Több lehetséges verzió közül gyakran több A/B teszt után leszel csak képes eldönteni, hogy melyik a leghatékonyabb.

 

Mielőtt belevágnál a tesztelésbe, mindig pontosan és tisztán fogalmazd meg, hogy milyen eredményeket szeretnél elérni. Az adott elem eddig használt verziójának teljesítményét már ismered, de az új A és B verziók tesztelése során nem csak azt kell megfigyelned, hogy egymáshoz képest mennyire hatékonyak, hanem azt is, hogy a jelenlegi verzióval szemben hogyan szerepelnek.

 

Egy másik módszer lehet “A” verziónak kinevezni az eddig használt verziót, és egy teljesen új verziót (B) összehasonlítani vele.

A teszteket egymás mellett párhuzamosan, azonos időben kell elvégezni, hogy az időzítés (szezonális változások, hétvége, stb.) ne befolyásolhassa a különböző tesztek eredményeit. Éppen ezért a beérkező forgalmat két részre kell osztanod, hogy az A és B verziók egyenlő esélyekkel induljanak.

 

Az A/B tesztelés a végeredményre is komoly pozitív hatással lehet

A pontos A/B tesztelés erőteljesen befolyásolhatja marketing folyamatod végeredményét. Az ilyen irányított tesztek és az azok során gyűjtött adatok segítségével kiderítheted, hogy mely lehetséges marketing stratégiák teljesíthetnek a legjobban céged és márkád számára. Belegondolva, hogy bizonyos verziók háromszor, négyszer, ötször is jobban teljesíthetnek a többinél, meglepő, hogy milyen ritkán is végeznek az emberek A/B tesztelést.

 

Ha képes vagy elkülöníteni egymástól azokat az elemeket, amik működnek, és azokat, amelyek nem hatékonyak, a későbbiekben sokkal könnyebb döntést hozni ezekkel kapcsolatban. Éppen ezért fontos, hogy rendszeresen végezz A/B tesztelést, hiszen a különböző elemek és stratégiák idővel veszíthetnek hatékonyságukból.

 

Mit tesztelj A/B teszttel?

Marketing anyagodnak gyakorlatilag bármelyik elemét tesztelheted: címsorok, CTA-k, szöveges tartalmak, képek, stb. Ha valami megváltoztatható, akkor az A/B tesztelhető is. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden apróságot érdemes kivizsgálni – sokkal fontosabb, hogy azokat az elemeket teszteld le, amelyek leginkább befolyásolhatják a sikeredet.


Néhány példa a saját weboldaladon:

  • A címsor vagy főcím
  • A CTA
  • Bármilyen olyan képes tartalom és grafika, aminek közvetlen szerepe van az értékesítési folyamatban
  • A termékek vagy szolgáltatások ismertetője, szöveges bemutatója

 

Ezek a példák az e-mailek esetén is érvényesek. A hirdetéseknél (főleg a szövegeseknél) kevesebb dolog változtatható meg, szóval a legtöbb esetben vagy a címsor, vagy maga az ajánlat kerülhet tesztelés alá.

 

Az ajánlatokhoz még érdemes hozzátenni, hogy mennyire fontos is valójában a tesztelésük, hiszen meg kell győződnöd róla, hogy mindenki olyan ajánlatot lát, ami számára értékes lehet. Ha például az “A” csoport számára az ajánlat egy ingyenes ajándékról szól, míg a “B” csoporté egy árengedményes kuponról, akkor biztosítanod kell, hogy mindkét csoport ugyan azokat a személyeket tartalmazza.

 

A dolgok összeköttetését is tesztelheted. Például: eleinte az „A hírlevél” az „A landing pagere” mutasson, a „B hírlevél” pedig a „B landing pagere.” Ez után a hírlevelek és a landing pagek közötti kapcsolatot megcserélheted (A mutat B-re, illetve B mutat A-ra). Ez segíthet tisztázni a különböző elemek teljesítményét, ha eleinte túl sok kevert eredményt kapnál.

 

Az A/B tesztbe befektetett idő

Az A/B tesztelés nem egyetlen éjszaka alatt hoz eredményeket. A weboldaladra érkező forgalomtól függően néhány nap, vagy akár néhány hét is szükséges lehet megfelelő mennyiségű adat összegyűjtésére. A legpontosabb eredmények érdekében ráadásul egyszerre csak egy tesztet érdemes futtatni.

 

Ha nem fordítasz rá elegendő időt, az eredmények nem fogják realisztikusan reprezentálni a különböző verziók hatékonyságát, mert nem volt elég látogató, akiknek a cselekedetei alapján felmérhetted volna azokat.

 

A túl hosszú ideig folytatott tesztelés is valótlan eredményekkel járhat, hiszen az idők során több olyan tényező is változik, amikbe nincs beleszólásod. Éppen ezért fontos meggyőződni arról, hogy a teszt során semmi olyan várható változás nem történik majd, ami befolyásolhatja az eredményeket, illetve a már elvégzett tesztek kiértékelésénél is figyelembe kell venni a teszt során történteket. Ha kétségeid vannak az eredményeket illetően, akkor a legjobb megoldás egyszerűen újra elvégezni a tesztet.

 

A javasolt időtartam néhány hét, és ez idő alatt érdemes csupán egyetlen változót tesztelni.

 

De mi van, ha több dolgot is tesztelni szeretnél?

Ilyen esetben két módszer közül választhatsz.

Először is, tegyük fel, hogy egy címsort szeretnél letesztelni, de nem kettő, hanem három lehetséges verziód is van. Ebben az esetben még megoldható, hogy az oldaladat (vagy e-mailedet) kettő helyett 3 részre oszd. Lényegében ez is egy A/B tesztnek számít, csak éppen egy C verzió is versenybe száll a másik kettő mellett (A/B/C). Ez a megoldás a hatékonyabb a kettő közül. A másik lehetőség három különböző A/B tesztet végrehajtani (A/B, A/C, C/B).

 

Az első, A/B/C megoldás esetén érdemes néhány nappal tovább futtatni a tesztet, hogy biztosan elegendő adatot gyűjthess a kiértékeléshez.

 

A fenti módszerek egyetlen elem több verziójának teszteléséről szólnak. De mi van abban az esetben, ha több elem több verzióját szeretnéd egyszerre tesztelni? Ez egy sokkal összetettebb folyamat, ami már nem tartozik az A/B tesztelés alapjai közé, ez a kis útmutató pedig csupán a legfontosabb tudnivalókat hivatott átadni.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!